korte crash die alle Google-diensten (Wereldwijde afhankelijkheid van Google)

De korte crash die alle Google-diensten vrijdag offline heeft gehaald, had een flinke impact. Ondanks dat de storing maar enkele minuten duurde, stortte het wereldwijde webbezoek met 40 procent in.

De korte, maar grote storing die Google afgelopen vrijdag trof, haalde even alle clouddiensten van het bedrijf onderuit. Van Google Search, Gmail en Google Drive tot YouTube, Google Calendar en spamfilter Postini. Daarnaast werden ook ads-meettool Google Analytics, Google Maps, Google Voice en Blogger geraakt. Die online-diensten vallen niet onder de algemene SLA (service level agreement) voor Google Apps. De oorzaak voor de Google-brede storing is nog niet bekend.

1 minuut alles down, toen nog 4 minuten herstel

 Wel meldt het bedrijf dat de storing één tot vijf minuten heeft geduurd. De uitval was grotendeels voorbij na één minuut, stelt Google in een statusupdate over de storing. Vervolgens duurde volledig herstel nog vier minuten.

Die korte periode was toch verantwoordelijk voor een flinke tik voor het wereldwijde webgebruik, ontdekt technieuwssite Cnet. Het aantal bekeken pagina’s zakte namelijk in met 40 procent gezakt. Dit blijkt uit de real-time metingen van analyticsbedrijf GoSquared.

Wereldwijde afhankelijkheid van Google

“Dat is enorm”, stelt developer Simon Tabor van GoSquared. De impact geeft volgens hem duidelijk aan hoe afhankelijk internetgebruikers zijn van Gooogle. Het wereldwijd bekeken aantal webpagina’s piekte wel even toen de storing net voorbij was. Dat was een soort inhaalslag van websurfers die probeerden de door hun gezochte sites te bezoeken.

Ook business-nieuwssite Business Insider wijst erop dat de impact van de paar minuten Google-brede storing aantoont hoe machtig de zoekmachine is. Een groot deel van de digitale economie vertrouwt op Google, aldus hoofdredacteur en CEO Henry Blodget. Sky News haalt een expert van ads-bedrijf Tribal Worldwide aan die stelt dat de storing Google zelf een half miljoen dollar heeft gekost. Wat de totale impact op andere internetbedrijven was, is niet bekend.